درباره استاد

خوشنویسی

نگاهی به اساتید ایشان:

استاد فرشاد فردابراهیمی از 8 سالگی (درست بعد از اتمام سال اول دبستان) وارد دنیای آموزش خوشنویسی شدند. با وجود اینکه پدر ایشان خوشنویس بودند با صلاحدید ایشان و به علت دوستی قدیمی پدر با مرحوم «استاد علی‌اکبر کاوه»، در محضر آن استاد چیره دست شاگردی کردند و زانوی تلمذ در سیاق و شیوه زیبانویسی ایشان نصیبشان گشت. استاد دیگر ایشان در همان دوران کودکی، مرحوم «استاد سید حسن میرخانی (سراج الکتاب)» بودند. از راهنمایی ها و نکات ارزنده حضرت استاد هرچند به مدت کوتاه استفاده ها کردند. البته شاگردی در محضر استاد مداوم نبود.

جناب فرد ابراهیمی توفیق داشتند سالها در انجمن خوشنویسان تهران شاگرد استاد با شأن و یگانه خوشنویسی، مرحوم «استاد عبداله فرادی» باشند. از شیوه و سبک زیبای خوشنویسی آن استاد که زبانزد خاص و عام بود بهره مند شدند. سپس سالها شاگرد استاد مُسلّم خوشنویسی، مرحوم «استاد حسین اخضر تهرانی» بودند که با صفای دل می نوشت.

ایشان همچنین به طور غیرمستقیم از قدمای خوشنویسی چون میرعلی تهرانی، میرحسین خوشنویسباشی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا کلهر … در کتابت، کتیبه نویسی، سطر نویسی، چلیپا و سیاه مشق، تحریر و مشق داشته‌اند.

دامنه فعالیت:

سبک استاد فردابراهیمی در نوشتن پس از 40 سال قلم زدن در محضر اساتیدشان، شامل طیفی از همه شیوه های این بزرگواران در خط نستعلیق است.

ایشان چندین نمایشگاه مشترک و مستقل در کشورهای اروپایی، عربی و شرق دور داشته اند. استاد فرشاد فردابراهیمی به خطوط نستعلیق، ثلث، شکسته نستعلیق، نسخ، ایجاز، ریحان، طغری، تحریری تسلط کامل دارند. استاد هم اکنون به آموزش خطوط نستعلیق، ثلث، شکسته نستعلیق، نسخ و تحریری می پردازند.

 

نقاشی

نگاهی به تاریخچه:

استاد فرشاد فردابراهیمی همزمان با شروع آموزش خوشنویسی با کار تذهیب نیز آشنا شدند. تذهیب، ایشان را به سمت کارهای تجسمی سوق داد و از 10 سالگی به طور جدی نقاشی را شروع کردند. ایشان قبل از ورود به دانشگاه دوره‌های آموزشی مختلفی در زمینه نقاشی طی کردند. اولین سفارش خط و نقاشی را در سال 1365 به انجام رساندند. سپس وارد مبحث تشعیر (تذهیب و نگارگری) شدند. در سال 1370 اولین کار طراحی جلد را انجام دادند. پس از آن در سالهای 72-70 به مداد رنگی، گواش، آبرنگ، پاستل و سیاه قلم توجه داشتند. ایشان در زمینه نقاشی و گرافیک حتی قبل از فارغ التحصیلی در رشته گرافیک بسیار فعال بودند. پس از آن و طی سالهای 74 تا 85 به اجرای آثار با ابعاد بزرگ (فرسک)روی آوردند.

دامنه فعالیت:

بیشتر آثار ایشان در حوزه پرتره، اندام، دست و صورت، چشم و ابرو و طبیعت (گل و منظره) است. همچنین حیواناتِ دارای وقار مثل پرنده، اسب، شیر، ببر و حیوانات دارای معصومیت مثل کبوتر و پرنده مورد علاقه این هنرمند با ذوق است.
سبکها و موضوعات کار شده توسط استاد فرشاد فردابراهیمی بسیار متنوع هستند. پرتره، طبیعت، گل و گیاه، حیوانات و پرندگان، اشیاء و … و همچنین نقاشی های مناسبتی در ابعاد بزرگ با موضوعات مختلف فرهنگی. ایشان از ابزار و ترکیب های مختلف رنگی در نقاشی های خود استفاده کرده‌اند.

رویکرد اصلی:

آنچه برای استاد فردابراهیمی اهمیت دارد «پیام تصویری» است که در اثر هنری دیده می‌شود. برای مثال به تصویر کشیدن «شکیبایی» مورد نظر ایشان بوده است. در نقاشی های طبیعت همیشه می خواستند پیام طبیعت را نشان دهند و جلوه زیبایی که خداوند خلق کرده به تصویر کشیده و ماندگار شود. اما همیشه می گویند: «در کشیدن نقاشی فقط تکلیف را در نظر نمی‌گیرم، چیزی می کشم که به من حس بدهد… نقاشی را دوست دارم که آدم را یاد تصویر واقعی بیاندازد.»
فعالیت زیاد ایشان موجب کسب مهارت ویژه در سبکهای مختلف گردید. تلفیق مباحث تئوریک و تجربیات گران سنگ ایشان آثار مبتکرانه و چشم نوازی را بوجود آورده است. هر چند ایشان در همه سبکها فعالیت داشتند اما رئالیسم سبک مورد علاقه ایشان بوده است. تلاش همیشگی استاد فردابراهیمی یاد دادن در عین یاد گرفتن بوده است، لذا سالهاست به تدریس نقاشی و خوشنویسی به علاقه مندان می پردازند.